print

Uitzonderlijke maatregelen van het RIZIV in de Covid-19-crisis : info voor ARTSEN

Om het werk van alle zorgverleners te kunnen ondersteunen in hun dagelijkse strijd tegen COVID-19, passen we regelmatig bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan en nemen we uitzonderlijke maatregelen. Hierbij de RIZIV-maatregelen die u als arts aanbelangen. 

Op deze pagina:

 

Welke honoraria voor vaccinatie tegen griep of Covid-19?

De vaccinatiecentra hebben ondertussen de deuren gesloten. Voor de vaccinatiecampagne in het najaar van 2023 kunnen artsen, apothekers en verpleegkundigen ingezet worden, zowel voor de COVID- als de griepprik. Op deze manier zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk kwetsbare personen gevaccineerd kunnen worden.

Het Federaal Platform COVID Testing: einde van de overeenkomsten

De overeenkomsten lopen na 2 jaar af tussen 26 oktober en 23 november 2022. Gezien de evolutie van de crisis en de teststrategie verlengen we ze niet: we verwachten dat de capaciteit van het federaal platform niet meer noodzakelijk is.

In piekperiodes werd meer dan 20 procent van het totaal aantal PCR-testen uitgevoerd via dit platform.

Nieuwe financiering van zorgverleners in COVID-19-testcentra vanaf 1 november 2022

Vanaf 1 november 2022 vervangen we de financiering van zorgverleners actief in triage- en afnamecentra door een nieuw financieringssysteem voor COVID-19-testcentra op basis van het aantal uitgevoerde staalafnames.

Elke organisatie die een testcentrum wil opstarten of de huidige activiteit wil verder zetten, moet hiervoor een aanvraag indienen bij de bevoegde deelstaat. Om in aanmerking te komen voor vergoeding, moet het testcentrum aan een aantal voorwaarden voldoen.

Post-COVID-19: tegemoetkoming in de kosten van eerstelijnszorg bij aanhoudende COVID-19-symptomen

Vanaf 1 juli 2022 voorzien we een tegemoetkoming voor patiënten die langdurige gezondheidsklachten hebben na een COVID-19-besmetting: gepersonaliseerde eerstelijnszorg via een zorgtraject. Over welke zorg gaat het en hoe kan u die krijgen?

COVID-19: aanmoedigingspremie voor huisartsen in opleiding in een huisartsenpraktijk

Hebt u tussen 1 september en 30 november 2020 als huisarts in opleiding in een huisartsenpraktijk gewerkt? Hier vindt u de voorwaarden waaraan u moet voldoen om voor deze premie in aanmerking te komen en hoe wij de premie berekenen.

Zorgverleners: hoe kan u het ontvangen bedrag voor uw COVID-19-beschermingsmateriaal melden op uw belastingaangifte?

In het kader van de COVID-19-pandemie heeft het RIZIV een tussenkomst voorzien voor ambulante zorgverleners voor bijzondere beschermingsmaatregelen en materialen.

Het bedrag dat u kreeg voor de periode van 4 mei tot en met 31 augustus 2020 moet in alle gevallen het voorwerp uitmaken van een fiscale fiche, ongeacht de vorm waarin u uw werkzaamheden verricht. Als gevolg daarvan hebben de verzekeringsinstellingen eind juni 2021 een fiscale fiche 281.50 aan de FOD Financiën overgemaakt. Deze fiscale fiche 281.50 is ook beschikbaar op uw MyMinfin (als u duidelijk geïdentificeerd bent).

Hierbij de toelichting hoe u uw belastingaangifte kan aanvullen voor uw ontvangsten van 2020.

Wanneer en hoe een COVID-19-test aan ons factureren?

PCR, antigeen snel of standaard, serologisch. De ziekteverzekering vergoedt 4 types COVID-testen.
Hier vindt u de bedragen die u aan ons kan factureren en de voorwaarden om de testen uit te voeren en aan ons te factureren. Verschillende criteria spelen een rol: indicaties op basis waarvan een persoon zich kan laten testen, het voorschrift, de betrouwbaarheid van de test, de overdracht van de resultaten, enz.

Een PCR-test of een 'standaard' antigeentest aan de ziekteverzekering factureren

Als klinisch bioloog (arts of apotheker) kan u een PCR of een standaardantigeentest factureren aan de ziekteverzekering in verschillende gevallen.

Op deze pagina vindt u de voorwaarden om deze testen aan ons te factureren. Verschillende criteria zijn van belang: de indicaties waarin een persoon kan worden getest, het voorschrift, de overdracht van de resultaten, enz.

Als een PCR-test niet aan deze vergoedingsvoorwaarden voldoet, kunt u deze niet in rekening brengen: noch aan de ziekteverzekering, noch aan de patiënt.

De 'standaard' antigeentest wordt de eventueel geautomatiseerde antigeentest bedoeld die in een laboratorium wordt uitgevoerd, dit is niet hetzelfde als de antigeensneltest.

Een antigeensneltest aan de ziekteverzekering factureren

Als arts of als klinisch bioloog (arts of apotheker) kan u een antigeensneltest factureren aan de ziekteverzekering in 2 gevallen.

Op deze pagina vindt u de voorwaarden om deze testen aan ons te factureren. Verschillende criteria zijn van belang: de indicaties waarin een persoon kan worden getest, het voorschrift, de overdracht van de resultaten, enz.

Een serologische test aan de ziekteverzekering factureren

Als klinisch bioloog (arts of apotheker) kan u in verschillende gevallen serologische tests aan ons factureren.

Op deze pagina vindt u de voorwaarden om tests aan ons te factureren. Verschillende criteria zijn van belang: de indicaties waarin een persoon kan worden getest, het voorschrift, het maximum aantal testen per patiënt, enz.

Zorg op afstand: COVID-19-patiënten thuis opvolgen via telemonitoring

Zorgverleners of ziekenhuizen krijgen de mogelijkheid om telemonitoring op te starten in de thuisomgeving voor covid-19-patiënten. Hiertoe kunnen ze overeenkomsten afsluiten met het RIZIV.  Een medisch team volgt deze patiënten op van op afstand. 

Telemonitoring van deze thuisblijvende covid-19-patiënten en van patiënten na hun ontslag uit het ziekenhuis laat toe om ziekenhuisbedden te vrijwaren maar vooral ook om de bijkomende werkbelasting op het ziekenhuis, het zorgpersoneel en de huisartsen te verminderen door een betere ondersteuning door technologische oplossingen.

Het gaat om een pilootproject om te onderzoeken welke de mogelijkheden zijn voor telemonitoring: we bestuderen de impact en organisatie van dit zorgmodel en bevragen de ervaringen bij de gebruikers.

COVID-19 : Aanmoedigingspremie voor het ziekenhuispersoneel

Hebt u in een ziekenhuis gewerkt van 1 september tot 30 november 2020? Dan hebt u misschien recht op een uitzonderlijke premie, om u aan te moedigen en uw inzet tijdens de 2e COVID-19-golf te erkennen.

Tegemoetkoming in de kosten voor beschermingsmateriaal voor zorgverleners aangepast aan de specificiteit van elk beroep

We verlichten de kosten die u, als zorgverlener, in een privépraktijk en bij ambulante zorg draagt voor uw beschermingsmateriaal en -maatregelen die specifiek voor COVID-19 zijn bestemd. De beschermingsmaatregelen blijven noodzakelijk om uw patiënten veilig te behandelen, maar mogen in geen geval aan hen worden doorgerekend. Hoe u deze tegemoetkoming ontvangt, hangt af van de categorie van zorgverleners waartoe u behoort. In vele gevallen moet u zelf geen stappen ondernemen.

Opsporingstesten COVID-19 voorschrijven, reserveren en resultaten ontvangen: eenvoudig en toegankelijk online

U moet zich laten testen? De eerste tool, die beschikbaar is op de website mijngezondheid.be, biedt u de mogelijkheid zelf een afspraak te maken in een testcentrum en zo de lange wachtrijen voor de centra te vermijden.

De tweede tool voor het voorschrijven van de test en de opvolging van de resultaten biedt in het bijzonder een verlichting in het vooruitzicht van de heropening van de scholen. Dankzij het werk van de artsen die in de collectiviteiten of de bedrijven werken, verlicht deze tool het werk van de huisartsen en vergemakkelijkt hij de tests in de scholen, de kinderdagverblijven, de rusthuizen, de centra voor opvang van personen met een handicap, de asielcentra, de gevangenissen en de ondernemingen.

COVID-19-huisartsenbarometer brengt raadplegingen voor luchtwegklachten in kaart

Dankzij de deelnemende artsen kan deze digitale teller een duidelijker beeld geven op de situatie van COVID-19 in de praktijk van de huisarts. Zo is het mogelijk de zorg aan te passen aan de evolutie van de epidemie.

Testresultaten PCR-testen meedelen: 3 sleutelindicatoren voor effectieve opsporing

Om de opsporing of ‘tracing’ te ondersteunen, sensibiliseren we de laboratoria die PCR-tests uitvoeren. Er zijn 3 belangrijke indicatoren om te respecteren bij het doorgeven van de testresultaten aan Sciensano via HealthData. Wij vragen de laboratoria die niet aan bepaalde indicatoren hebben kunnen voldoen, om uiterlijk op 7 september contact met ons op te nemen.

Verlenging van het experiment betreffende de wachtposten voor huisartsen tijdens de week

De strijd tegen COVID-19 brengt zware wachtdiensten voor huisartsen met zich mee, ook tijdens de week. Om de individuele last van die wachten te verlichten hebben we beslist om, in de vorm van proefprojecten, de wachtposten ook tijdens de week te financieren van 18 u tot 8 u.
Sedert april 2020, hebben 15 wachtposten zich ingeschreven als proefproject. Na 3 maanden, lijkt het ons nuttig om het experiment te kunnen verderzetten.

Multidisciplinaire revalidatie en intensieve zorgen bij COVID-19-patiënten: uitbreiding fysiotherapeutische zorg

We willen de revalidatiezorg verbeteren van Covid-19 patiënten die op intensieve zorgen verblijven of verbleven hebben. Bij deze patiënten start zo snel als mogelijk een intensieve multidisciplinaire revalidatie.  We introduceren hiervoor pseudonomenclatuurcodes voor bijkomende verstrekkingen.

Terugbetalingsvoorwaarden opsporingstesten naar het coronavirus tijdens de COVID-19-pandemie

We vergoeden nu 3 soorten testen: moleculair, antigenen en serologisch (antistoffen). Hier vindt u meer informatie over de vergoedingsvoorwaarden voor deze tests.

Intensieve zorg, COVID-19-afdelingen, spoedgevallen: we passen de verstrekkingen van die 3 kerndiensten aan de realiteit van de COVID-19-crisis aan

De COVID-19-crisis heeft de manier van werken in de ziekenhuizen grondig gewijzigd, zowel op vlak van infrastructuur en logistieke organisatie als op vlak van inzet van personeel, verpleegkundigen en artsen-specialisten. Daarnaast vergt de verzorging van besmette patiënten een buitengewone inspanning, zowel fysiek als psychisch.

Om aan die gewijzigde werkomstandigheden tegemoet te komen en de inspanningen correct te vergoeden, nemen we nieuwe maatregelen met betrekking tot de zorg in 3 ziekenhuisdiensten die in het bijzonder betrokken zijn bij de crisis: de afdelingen voor spoedgevallen en intensieve zorg en de specifieke COVID-19-afdelingen.

Vergoeding afname stalen bij systematische PCR-testen in residentiële voorzieningen door huisartsen

Sinds begin april worden op een systematische manier testen afgenomen in alle residentiële voorzieningen zoals woonzorgcentra, verblijfscentra voor personen met een handicap, opvangcentra, gevangenissen, … . Voor de afname van de stalen kunnen huisartsen de bestaande codes uit de nomenclatuur aanrekenen.

Getuigschriften van arbeidsongeschiktheid en getuigschriften van quarantaine - Hun rol tijdens de COVID-19-periode

Getuigschrift van arbeidsongeschiktheid of quarantaine voor werkgevers, vereenvoudigd model voor het ziekenfonds bij telefonisch advies, ... Update over de verschillende medische certificaten om tijdens deze COVID-19-crisis te gebruiken.

Een eenvoudiger medisch getuigschrift, aangepast voor advies via de telefoon tijdens de COVID-19-crisis

Eenvoudiger medisch getuigschrift dat artsen kunnen bezorgen na een telefonisch advies in deze Codid-19-context (model voor het ziekenfonds van de patiënt). Huisartsen kunnen dit getuigschrift gebruiken ook tijdens hun huisartsenwachtdienst. Hierbij het model en de procedure om het door te sturen.

Continuïteit en veiligheid van de zorg: advies op afstand door medische huizen en de huisartsenwachtposten

Voor de medische huizen zitten de telefonische adviezen 101190 en 101135 in het kader van COVID-19 in het forfaitair bedrag voor huisartsgeneeskunde. Voor ingeschreven patiënten kunnen deze codes dus niet aangerekend worden. Voor de telefonische consulten met niet-ingeschreven patiënten is het aanrekenen van deze codes wel toegestaan. Enkele verduidelijkingen voor artsen rond de aanrekening van telefonische adviezen.

Continuïteit van de geestelijke gezondheidszorg: verstrekkingen op afstand voor psychiaters en kinderpsychiaters

Patiënten met psychiatrische of psychotherapeutische follow-up kunnen hun behandeling slechts zelden opschorten zonder ernstig risico voor hun geestelijke gezondheid. De COVID-19-crisis maakt dat risico voor de meest kwetsbare personen nog groter. Om de continuïteit van de zorg te kunnen verzekeren tijdens de crisis zijn de regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aangepast waardoor zorg op afstand mogelijk is voor psychiaters en kinderpsychiaters.

Continuïteit van follow-up door neuropediaters: verstrekking op afstand in de context van de COVID-19-crisis

Patiënten met neurologische ontwikkelingsstoornissen of een verstandelijke beperking zijn bijzonder gevoelig voor veranderingen in tijd en ruimte. Uitzonderlijke omstandigheden kunnen de gedragsstoornissen verergeren en de omgeving (gezin of instelling) in grote moeilijkheden brengen. In het kader van de COVID-19-crisis hebben we daarom een aangepaste verstrekking op afstand gecreëerd voor neuropediaters, waarmee ze de follow-up kunnen verderzetten van kinderen, adolescenten en jongvolwassenen met dergelijke stoornissen.

Zorg op afstand in de COVID-19-context: totaalaanpak voor verschillende zorgberoepen

Het RIZIV heeft een totaalaanpak uitgewerkt zodat verschillende types van zorgverleners zonder fysiek contact toch zorg kunnen blijven aanbieden, die verstrekkingen factureren aan de ziekteverzekering en dat patiënten kunnen genieten van terugbetaling.

Als arts zorg op afstand aanrekenen via het derdebetalerssysteem tijdens de COVID-19-crisis

Hoe kan u als arts tijdens deze crisisperiode zorg op afstand aanrekenen via het derderbetalerssysteem, elektronisch of op papier? Hierbij de aangepaste verzamelstaat, rekeninghoudend met het uitgebreide aantal codes voor advies op afstand.

Palliatief forfait en incontinentieforfaits aanvragen gedurende de COVID-19 crisis

U kan als arts nog steeds de nodige attesten opstellen en verzenden voor deze forfaits. De ziekenfondsen blijven ze toekennen.

Continuïteit van de zorg door artsen-specialisten: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door artsen-specialisten.

Continuïteit van oncologische zorg : Uitstel niet-dringende zorg: we versoepelen bepaalde overeenkomsten afgesloten met ziekenhuizen of ziekenhuisnetwerken

Omwille van Covid-19 stellen ziekenhuizen niet-dringende consultaties en behandelingen uit en kan de opvolging van sommige overeenkomsten niet binnen de afgesproken termijnen of regels plaats vinden en kunnen de procedures voor de indiening van aanvragen niet volledig worden gerespecteerd.

Om te vermijden dat deze uitzonderlijke situatie nadelige gevolgen heeft voor de betrokken patiënten en voor de betrokken ziekenkuizen worden uitzonderlijk bepaalde maatregelen genomen voor volgende overeenkomsten: Oncofreezing, borstrecontstructie, GEP en NGS.

Uitstel niet-dringende zorg voorkomen: verlengingsvoorwaarden zorgtrajecten versoepeld

Omwille van Covid-19 stellen artsen en ziekenhuizen niet-dringende contacten, consultaties en behandelingen uit. Dit kan ook een belangrijke impact hebben op jaarlijkse verlenging van de zorgtrajecten voor chronische patiënten (chronische nierinsufficiëntie of diabetes type 2). Om zo veel mogelijk te vermijden dat deze uitzonderlijke situatie nadelige gevolgen heeft voor de betrokken patiënten en voor de betrokken artsen, versoepelen we de verlengingsvoorwaarden.

Continuïteit van de zorg via medisch farmaceutisch overleg (MFO) : transmurale medicatiebegeleiding voor hoog-risicopatiënten in een schakelzorgcentrum

Het doel van dit MFO is om afspraken te maken in deze COVID-19-crisis rond het medicatiebeleid en de continuïteit van de zorg tussen het schakelzorgcentrum en het ziekenhuis en de eerste lijn. Het programma biedt een volwaardig alternatief om overleg hierover op afstand mogelijk te maken. Daarnaast biedt het programma een draaiboek voor het opname- en ontslagbeleid in de schakelzorgcentra en geeft het een leidraad voor een proactieve opvolging door het zorgteam om medicatiegebonden problemen te voorkomen.

Machtigingen voor vergoeding van specialiteiten gebruikt in het kader van medisch begeleide voortplanting: verlenging van de maximale leeftijd met 6 maanden

We passen de regels van de ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige verzorging) aan met betrekking tot de machtigingen voor vergoedbaarheid van bepaalde geneesmiddelen, producten of farmaceutische verstrekkingen. Bv. voor de vergoeding van specialiteiten gebruikt in het kader van MBV hebben we de maximale leeftijd voor de machtigingen door adviserende artsen verlengd met 6 maanden. We willen hiermee voorkomen dat de behandeling van en terugbetaling aan de patiënt onderbroken zou worden. De aanpassing zal bovendien ook de naleving van bepaalde maatregelen van inperking door COVID-19 gemakkelijker maken.

COVID 19 – Wij financieren de coördinatie, de follow-up, het toezicht en de zorg in schakelzorgcentra

Schakelzorgcentra kunnen patiënten met COVID-19 tijdelijk opvangen na hun verblijf in het ziekenhuis of na onderzoek in een triagecentrum. Wij financieren de coördinatie, de follow-up, het toezicht en de zorg door artsen, verpleegkundigen en zorgkundigen.

Thuiszorg: 2 maatregelen ten gunste van verpleegkundigen en patiënten tijden de COVID-19-crisis

We willen de continuïteit van de thuiszorg garanderen, ook tijdens de COVID-19-crisis. Daarom nemen we 2 maatregelen om de verpleegkundigen te ondersteunen in hun beschermingsmaatregelen en om de follow-up mogelijk te maken van patiënten met COVID-19.

Verkorte bestraling bij borstkankerpatiënten tijdens de COVID-19-pandemie

Een verkort bestralingsschema is voor sommige patiënten met borstkanker een veilig en volwaardig alternatief. Zo zetten we bestralingstoestellen en beschikbaar personeel zo optimaal mogelijk in en waar mogelijk kunnen we een opsplitsing voorzien tussen toestellen en “equipes” voor COVID19-vrije patiënten en patiënten met COVID-19. Bovendien zullen patiënten zich minder frequent naar het ziekenhuis verplaatsen en zullen er minder ziekenhuiscontacten nodig zijn.

Wanneer is zo’n verkort bestralingsschema mogelijk en hoe is het aan te rekenen?

Onze financiële steun voor eerstelijns triage- en afnamecentra COVID-19

In heel België zijn centra geopend om patiënten te onderzoeken die mogelijk besmet zijn met COVID-19 of om screeningtests uit te voeren. De ziekteverzekering ondersteunt de activiteit van deze centra op verschillende manieren financieel.
Hier zijn de verschillende soorten vergoedingen, de bedragen en hoe u ze aan de verzekering voor geneeskundige verzorging kunt factureren.

Diabeteseducatie in de eerste lijn: continuïteit van de zorg mogelijk via telefonische of videoconsultatie

Diabeteseducatie is mogelijk via telefonische of videoconsultaties voor: patiënten met een zorgtraject diabetes type 2 en patiënten met een ‘Opvolging van een patiënten met diabetes type 2/ voortraject’. Deze maatregelen voor diabeteseducatoren gelden vanaf 14 maart 2020.

COVID-19 : Uitstel van niet-dringende zorg: om impact te voorkomen aangepaste regels voor de verlenging van de machtigingen

We passen de regels van de ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige verzorging) aan met betrekking tot de machtigingen voor vergoedbaarheid van bepaalde geneesmiddelen, producten of farmaceutische verstrekkingen. We willen hiermee voorkomen dat de behandeling van en terugbetaling aan de patiënt onderbroken zou worden. De aanpassing zal bovendien ook de naleving van bepaalde maatregelen van inperking door COVID-19 gemakkelijker maken.

COVID-19 - Uitstel van niet-dringende zorg: om impact te voorkomen passen we de vergoedingsvoorwaarden van bepaalde geneesmiddelen aan

Machtigingen voor vergoedbaarheid van bepaalde geneesmiddelen, producten of farmaceutische verstrekkingen: aangepaste regels om onderbrekingen van behandeling en terugbetaling te voorkomen en naleving van de maatregelen van inperking te vergemakkelijken.

Continuïteit diëtetiek: telefonische of videoconsultatie mogelijk tijdens de COVID19-crisis

Om tijdens de COVID-19-crisis tegemoet te komen aan de nood aan diëtetiek, nemen we een tijdelijke maatregel voor patiënten met een zorgtraject en patiënten met een ‘Opvolging van een patiënt met diabetes type 2/ voortraject’. Tijdelijk zijn voor deze verstrekkingen videoconsultaties mogelijk voor diëtetiek en dat met terugwerkende kracht van toepassing vanaf 14 maart 2020.

Multidisciplinair Oncologisch Consult (MOC) uitzonderlijk mogelijk via video

Tijdens de COVID-19-crisis is het mogelijk om een MOC te organiseren via een videoconferentie. Zo is het tijdelijk niet nodig om verschillende zorgverleners samen te brengen in 1 ruimte en fysiek aanwezig te zijn voor dit consult.

Uitstel niet-dringende zorg voorkomen: we versoepelen de overeenkomsten van revalidatiecentra en gespecialiseerde centra

Om de negatieve gevolgen van het uitstellen van niet-dringende zorg voor patiënten en zorginstellingen te beperken, verlengen we de periodes waarin de ziekteverzekering voor deze zorg betaalt, en die revalidatieprogramma's met een beperkte, niet-verlengbare duur. Verplichte contacten worden teruggebracht tot 1 per jaar.